Bengkel Pembinaan Permainan Interaktif Melalui Scratch 3.0
Bengkel ini bertujuan memberikan pendedahan asas kepada pelajar sekolah rendah tentang pengaturcaraan serta membina permainan digital yang interaktif dan kreatif menggunakan Scratch 3.0. Program ini disampaikan oleh Prof. Madya Ts. Dr. Nor Hakimin Bin Abdullah dari Fakulti Biokejuruteraan dan Teknologi, UMK, yang berkongsi panduan serta teknik pengaturcaraan secara interaktif.
Sepanjang bengkel, pelajar diperkenalkan kepada fungsi asas Scratch 3.0 termasuk cara menggunakan blok pengaturcaraan dan mencipta sprite. Aktiviti utama melibatkan panduan langkah demi langkah untuk membina permainan digital seperti "Tangkap Epal dan Elak Kelawar" dan "Basketball Chase." Pelajar turut diberi peluang untuk membentangkan hasil projek masing-masing, di mana mereka menerima maklum balas langsung daripada penceramah. Aktiviti ini bukan sahaja menyeronokkan tetapi turut membantu mereka memahami konsep asas pengaturcaraan dengan lebih mudah.
Kami merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) serta Kementerian Pendidikan Malaysia, bersama agensi penggerak Young Scientists Network - Academy of Sciences Malaysia (YSN-ASM), rakan kerjasama Malaysia Board of Technologists, MBOT Student Chapter @ Universiti Malaysia Kelantan (Rasmi), dan Pejabat Pendidikan Daerah Jeli (PPD Jeli) dalam menjayakan Program STI 100³ ini.
Comments
Post a Comment